Mediekoncernen Egmont havde omsætningsfremgang på 11 procent i 2022. Resultatet blev påvirket af stigende omkostninger og langvarig sort skærm hos tv-distributører.
Egmonts omsætning steg med 1,8 mia. kroner til 17,2 mia. kroner i 2022. Den organiske vækst var 4,2 procent i 2022 eksklusive tv-distributørkonflikten i Norge. Året var præget af succes med indhold og stærke produktioner på tværs af Egmont, TV 2 Play blev den største streamingservice i Norge med 1,3 millioner kunder, digital undervisning blev styrket væsentligt, og digitale agencies fortsatte væksten.
Resultat før skat udgjorde 501 mio. kroner mod 1,2 mia. kroner i 2021. Udviklingen skyldes tre forhold, som gjorde 2022 til et udfordrende år: For det første markant øgede omkostninger til bl.a. energi, papir og tryk. For det andet bortfald af Premier League-rettigheder i TV 2 i Norge og langvarige forhandlinger med to norske tv-distributører, der resulterede i otte måneder med sort skærm i en del af markedet i Norge. For det tredje faldende efterspørgsel i e-commerce efter medvind fra Covid-19-pandemien i foregående år.
”Årets resultat er tilfredsstillende, givet at vi som andre publicistiske virksomheder blev påvirket af væsentlige omkostningsstigninger, og at vi har taget betydelige engangsudgifter i forhandlinger med tv-distributører for at sikre den strategisk vigtige udrulning af streamingservicen TV 2 Play på det norske tv-marked. Vi øgede i 2022 vores investeringer i indhold, og vi havde produktmæssig og kreativ succes og vandt igen en række priser – takket være en dedikeret indsats af vores medarbejdere,” siger Egmonts koncernchef Steffen Kragh.
Egmont fortsatte arbejdet med grøn omstilling. I 2022 gik Egmont over til 100 procent grøn strøm i hele koncernen (via indkøbsmatch), og i 2023 åbner et nyt solcelleanlæg i Nordjylland med Egmont som co-investor, der i tillæg til Egmonts eksisterende solcelleanlæg øger forsyningen af grøn strøm. Samtidig arbejdes systematisk med kortlægning og reduktion af CO2-udledninger i Egmonts supply chains (scope 3).
Egmont er en erhvervsdrivende fond, der har et dobbelt formål: at udvikle moderne medier samt at støtte børn og unge i udsatte positioner. I 2022 har Egmont givet 98 mio. kroner til almennyttige aktiviteter i Danmark, Norge og Sverige. Egmont støtter bl.a. børn, unge og familier, som flygter til de skandinaviske lande bl.a. fra krigen i Ukraine.